2016/02/23

WATER BARONS I ZASOBY WODY NA ŚWIECIE


Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.



POLSKA NA PRZEDOSTATNIM MIEJSCU W EUROPIE | 
WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA |

Woda to życie. Bez wody nie ma życia we wszechświecie, nie będzie również na Ziemi. Tak często jej używamy, dzięki niej funkcjonujemy na co dzień, a nie za wiele o niej wiemy. Poza podstawowymi informacjami na temat składu chemicznego (dwa wodory i cząsteczka tlenu) oraz koniecznością uzdatnienia wody do picia nie zastanawiamy się nad naszą przyszłością w relacji człowiek - woda. I tak mamy sporo własnych problemów na głowie. Ja jednak wychodzę z założenia, że świadomość to podstawa, we wszystkim. Świadomość to fundament życia człowieka w jego społeczności, środowisku i w konkretnym czasie. 


CZY WIECIE, ŻE

  • woda stanowi 60-70 % masy dorosłego człowieka (u noworodka to nawet 80% !) 
  • woda stanowi prawie 80% objętości mózgu 
  • dorosły człowiek powinien dziennie wypijać ok. 2 litrów wody, wliczając w to wodę pobraną z pokarmów (ok 30 ml/1kg masy ciała)
  • nasza planeta zbudowana jest w 70% z wody ALE jedynie 3% światowych zasobów to woda słodka 
  • 10 litrów wody zużywa się do wyprodukowania 1 kartki papieru 
  • 2400 litrów wody jest potrzebne do wyprodukowania 1 hamburgera 
  • 4000 litrów wody zużywa się przy produkcji jednej koszulki bawełnianej!

Polska w 2013 roku znajdowała się na przedostatnim miejscu w Europie pod względem zasobności w wodę! Na jednego mieszkańca przypada 3 razy mniej wody niż średnio na jednego Europejczyka. Natomiast prawie 1,2 miliarda ludzi na świecie nie ma w ogóle dostępu do czystej wody. Dla mnie jest to niezwykle smutne i zastanawiające, w jakim kierunku zmierza świat... 

WATER BARONS

Chcę Wam krótko streścić pewien artykuł <klik> , na który natknęłam się jakiś czas temu. Wzbudził on we mnie skrajne emocje. Od złości i niepewności po zdezorientowanie. Woda stała się bardzo wartościowym surowcem. Okazuje się, że największe i najpotężniejsze światowe banki z Wall Street (jak Goldman Sachs, Citigroup, UBS, Deutsche Bank, Credit Suisse, Allianz) oraz bilionerzy z całego świata (choćby ojciec byłego prezydenta - George H.W. Bush) od jakiegoś czasu inwestują ogromne pieniądze w wodę. Inwestują w pokłady wody (grunty z wodą w postaci źródeł, rzek, jezior, stawów), w infrastrukturę uzdatniającą wodę, nowoczesne technologie związane z wodą, inżynierię czy budownictwo wodne itd. Nazywa się ich "water barons", gdyż kumulują największe złoża wody na świecie. Wall Street zmierza do handlowania wodą, jako surowcem, w nadchodzących dekadach. Największe banki świata i najwięksi bilionerzy widząc, że woda to ograniczony zasób zabezpieczają się przed jej brakiem. Prawdopodobnie handel wodą nabierze na sile, gdy braki w dostępie do wody staną się coraz bardziej uciążliwe. W 2008 roku Goldman Sachs nazwał wodę "ropą naftową następnego stulecia". Jest to bardzo wymowne, w czasach, gdy z jednej strony sektor multimilionerów wykupuje wille z basenami, wyspy na morzach i oceanach, a z drugiej ludzie umierają z powodu braku wody pitnej (czy z powodu braku studni). Przypominam, że Polska Akcja Humanitarna zajmuje się takimi działaniami. 

Refleksja moja jest taka: uczmy siebie i nasze dzieci świadomego i rozsądnego korzystania z wody. Jeżeli posiadamy dom - korzystajmy z deszczówki lub własnej studni do podlewania trawników czy kwiatów. Jeżeli budujemy dom - inwestujmy w przydomowe oczyszczalnie ścieków. Nie marnujmy wody na co dzień. Szanujmy rzeczy (patrz wyżej -> wyprodukowanie jednej koszulki), panujmy nad niepotrzebnymi zachowaniami (typu foliówka w sklepie, którą wyrzucamy po przyjściu do domu), Zachęcajmy dzieci do nauki i poznawania świata odkryć naukowych. Być może uda się następnym pokoleniom wynaleźć sposób na tanie, ekologiczne i dostępne dla każdego zdobycie wody, źródła naszego życia. Szkoda byłoby opuszczać tę planetę z powodu jej wyeksploatowania. Oby wizje z filmów science-fiction oraz filmów katastroficznych się nie ziściły.



Z pozdrowieniami, 

Jo.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.


Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.

Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.


Water barons i zasoby wody na świecie. Woda źródłem życia. Wall Street a zasoby wody.


PS. Dla ludzi umierających z pragnienia każdy z nas, z dostępem do wody (jako zasobu tak normalnego i oczywistego) jest takim water barons...

Na podstawie:
  1. http://www.crazynauka.pl/ile-wody-jest-w-czlowieku/ 
  2. http://www.globalresearch.ca/the-new-water-barons-wall-street-mega-banks-are-buying-up-the-worlds-water/5383274 
  3. http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1254171,Zasoby-wody-w-Polsce-nie-sa-duze-jestesmy-na-przedostatnim-miejscu-w-Europie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz